Course Content
Velkommen
0/1
Start
Denne blok indeholder det fundamentale jeg mener du bør vide når du gerne vil ændre din livsstil, samt udvikle dig som person. Her finder du også informationen om hvordan True North fællesskabet fungerer, samt den generelle information om Telegram, Zoom og Train Heroic.
0/6
Vejrtrækning
Livets kilde… … vejrtrækning. Uden det, så er det lige meget, hvordan god din kost, træning, mentale styrke eller krop er.
0/4
True North 57° 9° – Keep it simple!
About Lesson

Daglig aktivitet

Vi har alle sammen hørt om, hvor vigtigt det er at være aktiv.

Hvorfor er det så vigtigt?

Først og fremmest vil jeg sige, at målet må være at have en krop, uden begrænsninger!

Altså en krop som tillader dig at gøre præcis det du har lyst til. Det kunne være at løbe en tur, klatre i træer, spille badminton, bestige bjerge eller noget helt andet. At have en krop, som fysisk ikke begrænser dig!

Inden du tager dig til hovedet, og siger “pfff, du skulle prøve at blive gammel…”, så vil jeg gerne udfordre dig.

Hvad nu, hvis du GODT kunne?!

Det er alt for nemt at “give op”, give alle andre, dit arbejde eller skaden da fra en halvslatten håndboldkarriere skylden i at du i dag ikke kan “X” eller “Y”. Det er aldrig for sent! Når det er sagt, så er jeg enormt stor fortaler for at den aktivitet du foretager dig, er noget du har valgt af lyst, og ikke af nød eller “straf”.

Som jeg beskrev i introduktionen, så skal aktivitet ikke være for at “få lov at spise”, eller som straf for at du har indtaget “x” antal kalorier – det bliver simpelthen en dårlig cocktail, som kun genererer negativitet.

Det at være fysisk aktiv, skal først og fremmest prioriteres for at du kan leve det liv du ønsker, uden fysiske begrænsninger! Dertil kommer at den daglige aktivitet, som ikke er træning, altså din NEAT (Non-Exercise Activity Thermogenesis), er en stor bidrager til den daglige forbrænding, med op mod 15% af din daglige TDEE (Total Daily Energy Expenditure). Det betyder derfor noget om du går ned for at handle, i stedet for at tage bilen, eller at du går en tur med kollegerne i din middagspause.

10.000 skridt dagligt har været en klassisk målsætning. Hvorfor lige 10.000?

Faktisk er det fordi at det japanske tegn for 10.000 ligner (lidt) en person som går “万”. 10.000 skridt er på ingen måde magisk, helbredende eller nødvendigt. Det handler om at øge den daglige aktivitet. Går du i dag ca. 2.500 skridt i gennemsnit, så vil der være store helbredsmæssige fordele, ved at øge dine gennemsnitlige skridt op imod 6.000 – 8.000!

Fra 6.000-8000 og opad ser det ud til, at de øgede skridt i højere grad gavner på det mentale, samt selvfølgelig giver en øget forbrænding, men ikke i samme grad som de første 6.000 – 8.000.

Vi kender alle sammen rumlen, hvor den fysiske aktivitet går fra 0 til 100 … og ofte tilbage igen. Hvis du har været fysisk inaktiv, så er det vigtigt at du sætter baren efter hvor du er, og ikke, hvor du ønsker at du er! Lav noget, hvor du føler du har overskud, så du dagen efter kan vågne op med en god følelse og lysten til at gøre det igen.

Opsummering:

  1. Fysisk aktivitet skal være sjovt – det meste af tiden! Fysisk aktivitet skal bruges for at skabe velvære, både mentalt og fysisk.
  2. Din daglige aktivitet (NEAT), leverer både et relativt stort bidrag til din forbrænding, men at få dig bevæget på daglig basis er vigtigt for at opretholde et godt helbred!
  3. Start småt!

God fornøjelse
Torben Keller

Exercise Files
No Attachment Found
No Attachment Found