Course Content
Velkommen
0/1
Start
Denne blok indeholder det fundamentale jeg mener du bør vide når du gerne vil ændre din livsstil, samt udvikle dig som person. Her finder du også informationen om hvordan True North fællesskabet fungerer, samt den generelle information om Telegram, Zoom og Train Heroic.
0/6
Vejrtrækning
Livets kilde… … vejrtrækning. Uden det, så er det lige meget, hvordan god din kost, træning, mentale styrke eller krop er.
0/4
True North 57° 9° – Keep it simple!
About Lesson

Grøntsager

Det anbefales at du spiser 600 g frugt og grønt om dagen, hvoraf halvdelen gerne skal være rodfrugter eller kål.

Hvis du tidligere har været på kure, eller diæter, så har du sikkert været vant til at du skal spise grøntsager, for at fylde maven med noget uden ret mange kalorier! Det er selvfølgelig rigtigt, MEN

En af hovedårsagerne til at du skal spise en god mængde frugt og grønt, er at det indeholder en masse vitaminer, mineraler og fibre, som er yderst værdifulde for at din krop fungerer optimalt.

Kan du leve uden? Ja.
Kan du ikke bare spise vitaminpiller? Jo.
Kan du ikke bare… NEJ.

Du læser den her tekst fordi du gerne vil lave en ændring af din livsstil og dermed optimere de forhold din krop arbejder under. Derfor betyder det noget at du prioriterer frugt og grønt som en del af din daglige kost. Det gode ved både grøntsager og frugt er at det er nogle lette ting at medbringe på job, til træning eller når man kører bil.

Jeg anbefaler at du køber økologisk og undgår for mange pesticider, samt så behøver du ikke at skylle så grundigt (det er selvfølgelig en prioritet sag, men for mig er det en væsentlig faktor).

Et eksempel på, hvordan du kunne implementere frugt og grønt i din hverdag:

Et æble til formiddag (ca. 120 g)
En stor rød peberfrugt til frokost (ca. 120 g)
En banan til eftermiddag (ca. 100 g)
Blandet kålsalat til aftensmad (ca. 200 g)
4 små økologiske gulerødder, samt en halv agurk i stænger til aften snack (ca. 300 g)

Med dette eksempel skulle det gerne gøre det relativt overskueligt for dig.

Det handler ikke om at du SKAL nå ovenstående, men ligesom med din daglige aktivitet, så start hvor du er i dag.

Spiser du intet grønt i dag? Start med det letteste.

Det kunne være at få 1-2 gulerødder eller 1 peberfrugt til aftensmad. Det handler om at du forbedre DIN livsstil. Det handler om progression – ikke perfektion!

Den vigtigste faktor for at du får spist mere frugt og grønt, er tilgængelighed! Derfor handler det om at du planlægger dine indkøb og/eller bytter – den dårlige vane med altid liiiige at købe et stykke chokolade – ud med at du altid køber en pose øko gulerødder.

For at vende tilbage til starten, så er en øget mængde grøntsager også med til at give god mad-volumen for få kalorier. Faktum er at vi, i dagens Danmark, i meget sjælden grad ægte er sultne.

Grunden til at vi spiser er oftere kedsomhed, end det er sult (står for min egen regning, men hvornår var du sidst ægte sulten?).

Når det er sådan det er, så er det altid godt at vi kan gnave på noget, og stille “sulten”, med kaloriefattige fødevarer, som tilmed bidrager med gode vitaminer, mineraler og fibre!

En god måde at komme ovenstående til livs, er at bruge denne mæthed skala, som kommer fra “mindfullness” verdenen.

For at tage alt det spirituelle væk og komme til hvad det handler om, så handler det om bevidsthed. Som beskrevet i “Step 1”, så er den vigtigste faktor, bevidsthed!

Inden du spiser kan du spørg dig selv, hvor sulten du er på en skala fra 1 – 10, hvor “1” er døden nær, og “10” er juleaften, hvor alt risalamande er væk, men du ikke fik mandlen. Spis gerne når du er omkring “4” og stop når du er omkring “6”. Kommer du ned i 2-3 stykker, ender det tit med overspisning, så du først stopper omkring 8-9, hvilket også ofte er lig med et stort kalorieindtag.

Den primære årsag til øget frugt og grønt er dog stadig mikro nutrienterne og dernæst at det fungerer super godt som “lav kalorie” mad volumen.

Opsummering:

  1. Anbefalingen lyder på 600 g frugt og grønt, med ca. halvdelen kommende fra rodfrugter eller kål.
  2. Tilgængelighed – planlæg dine indkøb
  3. Er du sulten, eller keder du dig?

God fornøjelse
Torben Keller

Exercise Files
No Attachment Found
No Attachment Found