Course Content
Velkommen
0/1
Start
Denne blok indeholder det fundamentale jeg mener du bør vide når du gerne vil ændre din livsstil, samt udvikle dig som person. Her finder du også informationen om hvordan True North fællesskabet fungerer, samt den generelle information om Telegram, Zoom og Train Heroic.
0/6
Vejrtrækning
Livets kilde… … vejrtrækning. Uden det, så er det lige meget, hvordan god din kost, træning, mentale styrke eller krop er.
0/4
True North 57° 9° – Keep it simple!
About Lesson

Kost / Intro

Inden du dykker ned i emnet omkring kosten, så har jeg her beskrevet de basale begreber du skal forstå.

Det første der er vigtigt at forstå er at ÆNDRING er en essentiel faktor i en livsstilsændring. Altså kræver det en indsats at ændre på de vaner du allerede har.

Det kan være et bøvl, samt kræve at du er fokuseret, men er målet og ændringen attraktiv nok, så er det også “bøvlet” værd.

Når du er i gang med at ændre vaner bliver du mødt af udfordringer, da de gamle vaner kæmper for sin plads. Her er det afgørende at bevare den positive tilgang og øjnene på målet. Det handler derfor om at lægge fokus på den adfærd, der får dig tættere på de vaner og det liv du gerne vil leve.

Ønsker du f.eks. et aktivt liv, så er det en god idé at fokusere på at aktivitet bliver en del af din hverdag.

Det er faktisk meget simpelt, men du må ikke forveksle simpelt med let!

For at få gavn af de kommende steps, kræver det at du har nogle helt faktuelle definitioner på det rene.

Derfor starter jeg lige med at introducere dig til disse forskellige emner.

Hvad er en kalorie?

Det kan siges meget simpelt. En kalorie er en måleenhed i lighed med f.eks.. en kilometer. 1 kalorie er ALTID defineret ved den energi det kræver at opvarme 1 g vand, 1 grad celcius – bum!
Derfor er 100 kalorier fra en banan og 100 kalorier fra et stykke kylling, nøjagtigt de samme 100 kalorier.

Inden du går helt i selvsving, så er det vigtigt at læse hvad der står – kalorier!

Der hvor de 2 ting er meget forskellige er næringsindholdet, altså hvordan de 100 kalorier er fordelt! Det er ikke helt ligegyldigt når vi snakker kost, men det kommer senere.

HUSK – 100 kalorier er 100 kalorier UANSET fødevare!

Forbrænding – BMR, NEAT, TEF, EAT TDEE

Din forbrænding består af disse forskellige forkortelser:

BMR – Basal Metabolic Rate

Det er de kalorier, din krop kræver for at holde alle organer kørende i en inaktiv tilstand.
Din BMR står for ca. 60% af din forbrænding.

NEAT – Non Exercise Activity Thermogenesis

NEAT er de kalorier du forbrænder på aktiviteter, som ikke er træning, såsom de skridt du går i løbet af dagen, cykelturen på arbejde, leg med børnene osv.
Alt efter aktivitet står NEAT for 5-15% af forbrændingen. Derfor er NEAT en væsentligt faktor at skrue på i forbindelse med vægttab.

TEF – Thermic Effect of Food

TEF er energien du bruger på at metabolisere, eller omsætte den mad du spiser til brugbare byggesten for kroppen. Alt efter fødevaren kan denne bidrage med op mod 10% af den daglige forbrænding. For at få en højere TEF vil du gerne øge mængden af uforarbejdede fødevarer, samt proteinkilder, som kræver mere af kroppen at nedbryde.

EAT – Exercise Activity Thermogenesis

Sidst men ikke mindst er der selvfølgelig den træningsaktivitet du laver. Træning skal, for mig at se, altid være et element som tilføres af lyst og glæde, og ikke som “straf” eller “opsparing” til at du kan spise mere. Med ca. 0-15% er træningsaktivitet også en faktor i forhold til kalorie budgettet.

Makro- og Mikro nutrienter

Vi har fastslået af 1 kalorie ALTID er 1 kalorie.
Makro og Mikro nutrienterne er så indholdet i den enkelte kalorie!

Makronutrienter

Protein
Kulhydrat / Fibre
Fedt

Mikronutrienter

Vitaminer
Mineraler

Det handler her ikke om at blive alt for nørdet, eller lave et uddannelsesmateriale. Det du skal vide er, at makro og mikro blot er betegnelser for ovenstående.

Sundt/usundt

Sidst men langt fra mindst skulle du nu gerne have en forståelse for, at vi ikke kan definere “sundt” eller “usundt” ud fra hverken kalorier, makro- eller mikronutrienterne alene. Det eneste rigtige svar i alle sammenhænge her er nemlig “det kommer an på….”.

Bare fordi en fødevare har et højt kalorieindhold er det ikke ensbetydende med at den er usund. En fødevare kan heller ikke defineres som sund blot fordi den har et lavt kalorieindhold.

En fødevare, som er rig på mikronutrienter, er som udgangspunkt en rigtig god fødevare, men hvis den samtidig er høj på kalorier og målet er vægttab, er det ikke sikkert, at den er at foretrække her.

Om en fødevare er sund/usund handler derfor altid om kontekst!

I stedet for sund/usund kunne vi bruge termer som “mere af” og “mindre af”.

Jeg håber, at ovenstående har bidraget til, at du har fået et mere nuanceret billede af din dejlige krop og dens evner.

Inden du dykker ned i emnet omkring Kosten, så vil jeg gerne at du prøver at denne øvelse.

Beskriv

  • Hvilken livsstil ønsker du dig?
  • Hvilken adfærd skal der til?

Del gerne dine livsstilsønsker i Telegram gruppen.

God fornøjelse

Torben Keller

Exercise Files
No Attachment Found
No Attachment Found